Möte i
Lindbergs föräldraförening 16/8 2018
Närvarande:
Carolina Kvarnström, Pelle Eriksson, Åsa Ekwall, Sara Abrahamsson, Hans Hansen.
1. Öppnande av mötet. Pelle öppnade mötet.
2. Val av två justerare. Vi valde Sara och Carolina till
justerare.
3. Godkännande av
föredragningslistan. Vi
beslutade att lägga till punkten 6a som heter "Skoltider"
4. Föregående protokoll. Vi tog en titt på föregående
protokoll och konstaterade att allt var som det skulle.
5. Ekonomi. Sara redogjorde föreningens ekonomi.
Den är alltjämt god och vi har endast ett par små utgifter som inte är betalda.
6. Medlemsavgift. Vi pratade om hur vi ska nå ut till
hemmen med information om Föräldraföreningen inför läsårsstarten. Vi ska se
till att alla elever får med sig en lapp hem. F-klassen får lappen i böckerna
som föreningen står för. Vi ska försöka få med vår nya logo på utskicken.
Medlemsavgiften är från i år 130 kr per familj.
6a. Skoltider. Vi samtalade om det kommande läsårets
skoltider. Efter en del frågor och funderingar så bestämdes att vi tar upp
detta med rektorer vid nästa möte.
7. Skolgården. Vi återupptog samtalet om
uppfräschande av skolgården. Förslaget om att lägga ut en intresseanmälan bland
föräldrar för att driva projektet togs upp. Sara lägger ut på Facebook och
blogg. Vi inväntar resultatet. Carolina och Åsa ansöker om medel.
8. Personal. I slutet av sommarlovet har skolan på
bloggar samt mailat ut information till vårdnadshavarna beträffande nyheter
inför skolstarten. Flera har uppmärksammat lärarbyten under sommarlovet och
undrar varför. Vi har även hört elever som kommer att få många olika lärare
under veckan, hade detta inte gått att lösa på ett annat sätt? Vi frågar skolan
vid nästa möte.
9. Kråkeböcker. Vi har tidigare bestämt att elever i
F-klassen ska få var sin Kråkebok. Åsa står för inköp och ordnar så allt
fungerar.
10. Föreläsning. Vi behöver gemensamt ta tag i att
hitta lämpliga förslag på föreläsare då tidigare alternativ inte varit
genomförbara.
11. Övriga frågor. Det har klagats på bristen på återkoppling
från rektorer. Vi för det vidare.
Åsa tog upp
vårens fråga till övriga skolors föräldraföreningar. Förslaget kom upp
eventuellt bjuda in två från varje skola för ett möte där vi kan diskutera
gemensamma spörsmål. Pelle tog på sig att ta kontakt.
Klädförrådet.
Förrådet ska tömmas i början av läsåret, Carolina kollar vart kläderna ska
lämnas.
Frånvaro.
Hur hanteras den giltiga frånvaron? Hur hanteras frånvaroanmälan som
vårdnadshavarna får på mail och ska godkänna? Vi försöker få svar av skolan vid
nästa möte.
12. Nästa möte. Nästa möte hålls med skolan den 28/8
kl 17.00 Därefter har vi ett möte den 26/9 kl 18 hos Josefin Möller.
13. Mötet avslutas. Ordföranden tackade för visat
intresse, tackade för gästfriheten hos Carolina och avslutade därefter mötet.
Sekreterare Justerare
Hans
Hansen Sara
Abrahamsson Carolina
Kvarnström
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar